Naslov Učenje o bojama prema Goetheu
Naslov (engleski) Goethe's Theory of Colour
Autor Dominik Duboković
Mentor Barbara Gaj (mentor)
Član povjerenstva Gloria Oreb (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Gaj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ita Praničević-Borovac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Umjetnička akademija (Odjel za likovne umjetnosti) (Odsjek za likovnu kulturu i likovnu umjetnost) Split
Datum i država obrane 2017-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Likovne umjetnosti Likovna pedagogija
Sažetak Ovaj diplomski rad bavi se prirodoznanstvenim istraživanjem fenomena svjetla i boje prema Johannu Wolfgangu von Goetheu. Pored elaboriranja pojma boje koji označava fizikalnu osobinu svjetlosti ili tvar za bojenje te uvidom u kromatska i akromatska svojstva iste, rad prvenstveno izdvaja i razmatra moguće teorije i definicije nekih od najznačajnijih filozofa, fizičara, matematičara, kemičara, likovnih umjetnika i svih onih koji su se na bilo koji način bavili bojom i svjetlom. Istoimena razmatranja prate povijesna razdoblja od Aristotela koji je boje usporedio s četiri elementa: vatrom, vodom, zemljom i zrakom, preko Isaaca Newtona koji je eksperimentalnim istraživanjem otkrio da se iz bijele svjetlosti može manifestirati cijeli spektar boja, pa sve do teoretičara 20. stoljeća koji boji pripisuju duhovnu dimenziju. Primarna namjera rada je dati uvid u Goetheovu teoriju boja te predstaviti brojne pokuse poduprte argumentima pomoću kojih je boje analizirao, opisivao, uspoređivao ih sa psihološkog, optičkog, fizikalnog i kemijskog stajališta. Analizom pojedinih poglavlja njegovog učenja o bojama može se zaključiti kako se boje pojavljuju kao polarizacija između svjetla i tame, dana i noći te da je fenomen boje objava prirode čovjeku koji je njezin sastavni dio.
Sažetak (engleski) This paper focuses on the scientific research of light and colour phenomena based on Johann Wolfgan von Goethe’s colour theory. In addition to elaborating the concept of colour which indicates the physical properties of light or dyeing substance, and the insight into the chromatic and achromatic properties of the same, the work primarily outlines and discusses possible theories and definitions of some of the most important philosophers, physicists, mathematicians, chemists, visual artists and all those people who were in any way dealing with colour and light. The same considerations explore historical periods beginning with Aristotle, who compared the colours with four elements: fire, water, earth and air, followed by the theory of Sir Isaac Newton, who experimentally discovered that white spectrum could manifest itself throughout the spectrum of colours, ending with 20th century theoreticians who attribute the spiritual dimension to colour. The primary purpose of the paper is to provide insight into Goethe's colour theory and to introduce numerous experiments supported by arguments according to which he analyzed, described, and compared colours from a psychological, optical, physical and chemical point of view. By analyzing certain chapters of his colour studies, it can 142 be concluded that the colours appear as a polarization between light and darkness, day and night, and that the phenomenon of colour is the revelation of man’s nature as its integral part.
Ključne riječi
boja
teorija boje
Johann Wolfgang von Goethe
Učenje o bojama
krug boja
Ključne riječi (engleski)
colour
colour theory
Johann Wolfgang von Goethe
colour study
colour circle
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:175:229266
Studijski program Naziv: Likovna kultura i likovna umjetnost Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije likovne kulture i likovnih umjetnosti (mag. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-09-06 12:17:29